Pubblicati su Environmental Science and Pollution Research e Water due studi finalizzati a valutare l'eco-compatibilità delle terre prodotte durante lo scavo meccanizzato in sotterraneo per la realizzazione di grandi opere ingegneristiche (ad es. tunnel ferroviari) e contenenti ingenti quantità di prodotti schiumogeni utilizzati come lubrificanti nel processo di scavo (in particolare il tensioattivo anionico SLES). Indagini combinate su persistenza ambientale del tensioattivo e possibili effetti ecotossicologici su diversi organismi acquatici e terrestri, consentono di poter riutilizzare tali terre anche per scopi ambientali senza rischi per gli ecosistemi, recuperando una risorsa naturale non rinnovabile, nel contesto dell'economia circolare, ed evitando la produzione di rifiuti. (Luisa Patrolecco CNR-ISP)
Two studies published in Environmental Science and Pollution Research and Water aimed at evaluating the eco-compatibility of soil debris produced during the mechanized underground excavation for the construction of great engineering works (e.g. railway tunnels) and containing huge amounts of foaming products used as lubricants in the excavation process (in particular the anionic surfactant SLES). Combined investigations on the environmental persistence of the surfactant and the possible ecotoxicological effects on different aquatic and terrestrial organisms, make it possible to reuse spoil material also for environmental purposes without risks for the ecosystems, recovering a non-renewable natural resource, in the context of the circular economy, and avoiding the production of waste.
• Germination, root elongation, and photosynthetic performance of plants exposed to sodium lauryl ether sulfate (SLES): an emerging contaminant -
• Mesocosm Experiments at a Tunnelling Construction Site for Assessing Re-Use of Spoil Material as a By-Product - DOI:10.3390/w13020161
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