Progetto di ricerca

Mathesis-Attracting students' interest in mathematics and improving their skills, comprehension and performance with the use of a virtual reality educational platform (DUS.AD007.146)

Area tematica

Scienze umane e sociali, patrimonio culturale

Area progettuale

Innovazione tecnologica e metodologica a supporto dei processi di insegnamento e apprendimento (DUS.AD007)

Struttura responsabile del progetto di ricerca

Istituto per le tecnologie didattiche (ITD)

Responsabile di progetto

DARIO LAGUARDIA
Telefono: 0916809230
E-mail: dario.laguardia@itd.cnr.it

Abstract

MATHESIS project aims to define a coherent framework for school mathematics education with the utilization of game-based learning and advance ICT technologies
like virtual reality. The project aims to assist students at ISCED level 1 & 2 in studying mathematics with the utilization of innovative technologies like virtual reality. Specifically, a game based 3D virtual reality educational environment will be developed possessing innovative educational infrastructure and offering immersive and efficient learning opportunities. It will engage students in various learning activities and offer students an attractive, entertaining and efficient way to learn various mathematics courses. The students will have the ability tovirtually explore procedures and examine the ways that math works. The virtual educational environment and the game-based activities will be designed in a way that supports
students to form appropriate mental models of involved concepts, by visualizing them and allowing interactions with the virtual phenomena and mathematics processes.

Obiettivi

Gli obiettivi del progetto sono:

- Aumentare l'interesse degli insegnanti e dei centri educativi nell'uso delle TIC come metodo di insegnamento pubblicando 1 Guida alle migliori pratiche nell'uso delle TIC come metodo di insegnamento innovativo per gli alunni nel campo della matematica
- ridurre la difficoltà di apprendimento dei temi difficili della matematica identificati con il 20%
- promuovere e implementare il mondo 3D come metodo di insegnamento innovativo nelle scuole di ogni paese (almeno 2 / partner)
- Aumentare i risultati degli studenti agli esami di valutazione del 30% in ogni paese

Data inizio attività

01/01/2020

Parole chiave

virtual world, virtual reality educational platform, Innovative Educational Material and Courses for Mathematics Education

Ultimo aggiornamento: 08/07/2025